torsdag 24 april 2008

lite om barnuppfostran

Ju mer jag tänker på det, desto mer är jag säker - aldrig i livet vill jag låta mina barn växa upp i sverige. hela samhällets attityd passar inte mig, helt enkelt. t.ex att barn får lov att göra för mycket, de är alltid duktiga och dessutom invaggas de i säkerheten. Några exemplar - kanske behöver jag inte nämna att de flesta av barnen använder nappen länge, samma gäller användning av blöjor. Kan ni tänka er - jag hörde en gång att en någon hade haft blöjan på natten tills hon fyllt 5 år. Hemsk, tycker jag. Hur kan man vara så lat och inte träna sitt barn. Ett karaktärsdrag i det svenska samhället är lättjan. De orkar inte riktigt anstränga sig på vardagar. Det förefaller mig att deras åsikt är "ju, de är inte riktigt mogna" T.ex att ett barn inte är moget med balansen. Vadå, det går ju att träna!

Men men...helt enkelt är jag inte van vid sådana åsikter. Annars tycker jag om Sverige, eller rättare sagt om mitt liv här. Men jag bor ju själv i en skyddad verkstad. Hur mycket vet jag egentligen om livet här? Det är så mycket som jag inte behöver ordna...

Inga kommentarer: